Sinds kort horen we deze uitdrukking meer en meer op social media “quiet quitting”, de letterlijke vertaling roept een negatief gevoel op, waarbij het lijkt of werknemers massaal het bijltje erbij neer gooien, dit is echter niet het geval.

Quiet quitting is ontstaan op Tik-Tok en Instagram, waar op Amerikaanse jonge professionals aangaven niet langer in de “rat-race” te willen participeren, waar je leeft om te werken, in plaats van werkt om te leven. De Quiet Quitters verrichtten daarom alleen het werk (binnen de normale uren) waarvoor zij worden betaald.  Familietijd en vrienden zijn belangrijk en worden geprioriteerd boven werk en carrière.  Jezelf over de kop werken in een werkweek van 50-60 uur richting een burn-out is uit den boze. Werknemers kiezen er steeds vaker voor de eigen grenzen te bewaken en de “work-life balance” op orde te houden.

Dit verschijnsel is echter niet nieuw, sinds jaren schakelen mensen terug wanneer zij bijvoorbeeld ontevreden zijn of zich niet gewaardeerd voelen op het werk. De recente ontwikkelingen zoals de COVID pandemie, culturele verschuivingen en wereldwijde economische en technische ontwikkelingen dragen bij aan het versneld veranderen van het toekomstige werk.

Verder heeft het hybride werken er ook aan bijgedragen om in te zien, dat je met flexibiliteit je leven beter kunt balanceren. Uit een recente Employee Engagement studie door Gallup blijkt dat er wereldwijd een dalende lijn te zien is in de betrokkenheid van werknemers bij het bedrijf. Waarbij in Europa meer dan de helft van de werknemers aangeeft stress te ervaren op het werk. Dit kan resulteren in burn-out, hoger ziekteverzuim, lagere productiviteit en dus hogere kosten.

Wat kan je hier nu als werkgever aan doen? Moet je hier iets aan doen?

Het is belangrijk dat er echt aandacht is op het werk voor de werknemers. Zo kan je door middel van reguliere feedback je werknemers helpen te begrijpen hoe het met hun performance gaat. Daarbij zou je werknemers werk aan moeten bieden dat betekenisvol is, waarbij men initiatieven kan ontwikkelen. Tot slot kan je jouw werknemers trainingen aanbieden waarbij men kan leren beter met stress om te gaan. Al deze factoren dragen bij aan hogere employee engagement.

Moet je dit nu allemaal zelf doen?

Grotere bedrijven hebben vaak een scala van in-house trainingen en ook vaak een eigen coaching-netwerk. Hier kan de werknemer steun krijgen bij lastige situaties, of andere situaties die ontstaan in de waan van de dag. Bedrijven die dit niet hebben, kunnen gebruik maken van een professionele coach, die geregistreerd is bij een van de beroepsorganisaties zoals NOBCO. Hiermee weet je als bedrijf dat je een erkende professionele coach inhuurt voor je medewerker, of voor je team. Met aandacht en coaching kan je een enorme bijdrage leveren aan het welbevinden van je werknemer en indirect de betrokkenheid bij jouw bedrijf positief beïnvloeden.

Bronnen:

https://lepaya.com/en/quiet-quitting/

https://www.gallup.com/workplace/388481/employee-engagement-drops-first-year-decade.aspx

Geïnteresseerd geraakt?

Neem via LinkedIn of mijn website contact met mij op om meer te weten te komen. Of bekijk mijn pagina op Coachlink.